יום שבת, 26 בינואר 2013

סיכום שיעור מספר 5 בסדנת המתמטיקה

סיכום שיעור מספר 5 בסדנת המתמטיקה


ראינו שבעוד שבבעיות של חיסור של גריעה וחיסור של הפרדה נתון שלם בבעיה ואחד החלקים של השלם ויש למצוא את החלק הנותר, בחיסור של השוואה ישנם שני שלמים שאותם אנחנו משווים ולמעשה מבצעים התאמה חד-חד-ערכית: מתאימים לכל עצם בקבוצה אחת עצם אחד ויחיד בקבוצה השנייה: כשנשארים עצמים באחת הקבוצות ללא בן זוג בקבוצה האחרת אנו יכולים למנות אותם ולומר שיש את הכמות הזאת יותר בקבוצה מאשר בקבוצה האחרת (או שיש את הכמות הזאת פחות בקבוצה האחרת לעומת הקבוצה הזאת). בבעיות של השלמה לשלם יש לנו שוב שלם אחד ונתון חלק שלו ואנו מנסים להשלים את החלק לשלם מלא.

בהמשך בחרנו תרגיל, למשל 5=12-7, והמצאנו עבורו בעיות חשבוניות מכל 4 הסוגים:

גריעה:
במאפיה הכינו 12 כיכרות לחם ובמהלך הבוקר מכרו 7 כיכרות, כמה נותרו למכירה אחרי הבוקר?

הפרדה:
במאפיה הכינו 12 כיכרות לחם משני סוגים: 7 כיכרות לחם לבן והשאר כיכרות לחם מלא. כמה כיכרות לחם מלא אפו במאפייה?

השוואה:
במאפייה הכינו 12 כיכרות לחם שיפון ו-7 כיכרות לחם קל. כמה כיכרות לחם קל הכינו פחות מאשר כיכרות לחם שיפון?
(אפשר גם לשאול: כמה כיכרות לחם שיפון הכינו יותר מאשר כיכרות לחם קל?)

השלמה לשלם:
שרית מעוניינת לקנות לחם שיפון שמחירו 12 ש"ח אך בארנקה רק 7 ש"ח. כמה ש"ח נוספים על שרית להשיג כדי לשלם בעבור כיכר לחם שיפון?

ביקשתי מהילדים לבחור תרגיל חיסור ולהמציא לו בעיות חשבוניות מכל 4 הסוגים שלמדנו ולהגיש לי אותן בכתב. אני מקווה שהילדים אכן יבצעו את המטלה.

להורים המתעניינים, אני מציע לקרוא את מאמרה של תלמה גביש המשמעויות השונות של החיסור ותרומתן לפיתוח החשיבה.

הודעה חשובה:
בשבוע הבא, יום חלוקת התעודות, לא ניפגש לסדנה. המפגש הבא יתקיים ביום שישי בעוד שבועיים ב-8 בפברואר 2013.

המורה,