יום שישי, 4 בינואר 2013

סיכום שיעור 1 ולקראת שיעור 2 בסדנת המתמטיקה


שלום רב,

ביום שישי, 28 בדצמבר, 2012, בשעה החמישית התקיים השיעור הראשון בסדנת המתמטיקה המפגש היה מפגש היכרות. הגיעו כ-40 תלמידים (היתה כיתה הומה). שמחתי לראות כל כך הרבה תלמידים שמתעניינים במתמטיקה  ושרוצים ללמוד ולהעמיק.

לא הספקנות הרבה מעבר להיכרות עמי, הצגת הכללים, לקריאת רשימות הנוכחות, לענות על השאלות הרבות ולפרט את הציוד שיש להביא (שהיה חסר לכשליש מהתלמידים)

  • עפרונות מחודדים (או עפרון מכני)
  • מחק
  • סרגל
  • מחברת משובצת לסדנת המתמטיקה

השיעור הבא יתקיים ב-כתה ג'1 (ולא בכיתה שבה היינו ביום שישי).
את השיעורים הבאים נתחיל כבר ב-11:50 (חמש דקות לאחר הצלצול של סיום השעה הרביעית).
השיעורים יסתיימו ב-12:45.

מה התלמידים אמורים להשיג מהשיעורים?
התלמידים שיגיעו באופן סדיר, עם הציוד המלא ויתאמצו להשתתף, לכתוב בשיעור, לשאול שאלות ולנסות לענות ולהסביר ילמדו על משמעויות שונות של פעולות החשבון, יתנסו בהמצאת בעיות חשבוניות וילמדו אסטרטגיות להתמודדות עם בעיות מילוליות מסוגים שונים (ככל שנספיק). 

מה מתוכנן לשיעור הקרוב ביום שישי?
בשיעור הבא נתחיל לעסוק במשמעויות של חיסור: מתמטיקה היא שפה. כמו בשפה טבעית, העברית, למשל, יש גם במתמטיקה מקרים של ריבוי משמעויות. לדוגמה:
הסימן '-' במתמטיקה הוא רב משמעי ביותר: הסימן '-' (מינוס) יכול לשמש גם כסימן של פעולת החיסור, 2=5-3, וגם לציון מספרים שליליים, וגם לציון הנגדי למספר, הנגדי של 3- הוא (3-)- שהוא 3.
לפעולת החיסור עצמה ישנן שש משמעויות שונות. היו שנהגו להדגיש בהוראת החיסור את הגריעה, והיו שהעמידו במרכז את משמעות החיסור כהשוואה. בשתי הגישות האלה התעלמו במידה זו או אחרת מהמשמעויות האחרות. כאשר נתקלו הלומדים בבעית חיסור בעלת משמעות שונה ממה שלמדו, הם התבלבלו: לא היו בידיהם הכלים לנתח את הבעיה ולהבין למה לפניהם בעיית חיסור למרות היותה שונה ממה שהכירו. הבהרת המשמעויות של החיסור ושיתוף הילד הלומד בהבדלה ביניהם ובבניית בעיות חיסור בעלות משמעויות שונות, מונעת את הקושי מראש.
גם פעולת החיסור עצמה -- יש לה 6 משמעויות שונות. בשיעורים הקרובים בסדנה נדון בכולם ובאופן דומה נדבר גם על משמעויות שונות של שאר פעולות החשבון. במפגש הבא נתמקד בשתי משמעויות מתוך ה-6 של החיסור: חיסור של גריעה ו-חיסור של הפרדה. הנה קישור לסרטון הדגמה שבו אפשר לראות על מה מדובר:

המורה,

* האם ידעתם שאני מנסה להקים מועדון מתמטי ביחד עם הנהגת ההורים שבו נעסוק בנושאים במתמטיקה ובמדע מתוך התוכניות של מכון דוידסון (במכון ויצמן) "מדע בהתכתבות" ו-"מתמטיקה בהתכתבות"? -- ילדיכם יכולים להשתתף בחינם וללא תשלום. כל הפרטים בקישור: מועדון למתמטיקה ולמדע בהתכתבות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה