יום רביעי, 27 במרץ 2013

תיבת האוצרות המתמטיים של פרופסור סטויארט

תיבת האוצרות המתמטיים של פרופסור סטויארט
תיבת האוצרות המתמטיים
הנה ספר שסיפק לי שעות רבות של הנאה, מחשבה, שעשוע ועורר את סקרנותי לחקור עוד. זהו אוסף של חידות, של בעיות ושל קטעים על אודות נושאים מתמטיים. הנושאים רבים ומגוונים, ההגשה קלילה ומשעשעת והתרגום מוצלח מאוד (עמנואל לוטם).
זה ספר על מתמטיקה שלא למדתם בבית הספר ושאין מלמדים בבית הספר. זה ספר שמראה יופי, תחכום, ועניין והרבה מאוד גיוון. היפה הוא שכדי להתמודד עם כל מה שבספר מספיקה ההשכלה הבסיסית שאמורים לקבל בלימודים בבית הספר. 

מצער מאוד שבבית הספר מצליחים בדרך כלל לשוות למתמטיקה חזות משעממת ומפחידה. הספר הזה שונה מאוד. הוא מתאים לסקרנים ולאוהבי החשיבה.

אפשר לקרוא בספר קטעים קצרים ונגישים על בעיות מתמטיות ידועות מהעבר ועל פתרונן, על מתמטיקאים ועל בעיות פתוחות שעדיין לא ידוע פתרון עבורן. אפשר למצוא חידות שונות ומשונות ויש גם פתרונות מנומקים לחידות.

הספר מהנה מאוד ומשעשע מאוד, ומי שקורא קריאה פעילה, עם נייר ועיפרון נגיש, ועוצר, וחושב, ומנסה להתמודד לבד ואפילו מחפש מידע נוסף באינטרנט אח"כ, ימצא עניין רב והנאה רבה.

בהחלט אני חש צער שהסתיימה הקריאה בספר. אין לי ספק שעוד אשוב ואעיין בו מעת לעת.

הכותב, איאן סטיוארט,  הוא אישיות ידועה ומפורסם מאוד בשל הספרים והמאמרים שלו שמאפשרים גישה נוחה וברורה (בד"כ) של המתמטיקה.

ספר מומלץ אחר שלו שתורגם לאחרונה לעברית, שנותן הצצה לתחומים שונים ומשונים במתמטיקה, מהבסיסיים והעתיקים ביותר ועד לנושאים מתקדמים וחדשים, הוא לאלף את האינסוף.

מהכריכה האחורית:

אתם יודעים למה סבלתם בשיעורי המתמטיקה בבית הספר? מפני שמה שלימדו אתכם היה משעמם! איאן סטיוארט, אחד המתמטיקאים המפורסמים בעולם כיום, היה בן ארבע־עשרה, הוא התחיל ללקט דברים מעניינים שמצא במתמטיקה ושלא נלמדו בבית הספר, כלומר כל מה שמשעשע ומסקרן בתחום. סטיוארט כינס את כל הפריטים הללו בפנקס.

עם הזמן תפח היומן המתמטי שלו לשישה פנקסים גדושים, ובסופו של דבר הפכו כולם לתיבת האוצרות המתמטיים של פרופסור סטיוארט.

אתם מוזמנים להסיר את מכסה התיבה ולגלות שפע של חידות היגיון, סיפורים, בדיחות, תעלולים חשבוניים, משחקי מילים וקלפים, דברים שאפשר לבנות ודברים שאפשר לעשות.


בין השאר, תלמדו איך מרוויחים מיליון דולר מהוכחת הברור מאליו, מה הסיפור של המשפט האחרון של פרמה ולמה באמת אסור לחלק מספר באפס. תיבת האוצרות של פרופסור סטיוארט מיועד הן לחובבי מתמטיקה ותיקים והן לטירונים ההרפתקנים. הוא מגרה את הדמיון ומבטיח שעות של התעמלות לתאי המוח, הנאה והפתעות רבות.

פרופסור איאן סטיוארט נודע יותר מכול בזכות ספריו הפופולריים, הפותחים את שערי המתמטיקה בפני כל מי שמתעניין בה. הוא זכה בעיטור מייקל פרדיי מטעם החברה המלכותית הבריטית על קידום ההבנה של הציבור במדעים, ונעשה עמית בחברה זו ב־2001.

מבין ספריו הרבים תורגמו לעברית המספרים של הטבע וסימטריה נוראה (עם מרטין גולוביצקי) ולאלף את האינסוף (עליית הגג, 2012). סטיוארט הוא יועץ לעניינים מתמטיים לשבועון "ניו סאיינטיסט" ופרופסור למתמטיקה באוניברסיטת ווריק באנגליה. הוא נשוי ואב לשני בנים.

תיבת האוצרות המתמטיים של פרופסור סטיוארט מאת איאן סטיוארט בהוצאת כנרת זמורה-ביתן, מאנגלית: עמנואל לוטם, ייעוץ מדעי לתרגום: אורה חפץ, 351 עמודים.

המורה,
שלמה יונה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה