יום שלישי, 21 במאי 2013

מיון והסבר על ספרי הלימוד המאושרים להוראת מתמטיקה בבתי הספר היסודיים


מיון והסבר על ספרי הלימוד המאושרים להוראת מתמטיקה בבתי הספר היסודיים

ישנם 7 סוגים שונים של ספרי לימוד במתמטיקה לבתי הספר היסודיים, שמאושרים על ידי משרד החינוך. [לרשימת ספרי הלימוד המאושרים על ידי משרד החינוך לשנת ה'תשע"דסדר ההופעה על פי הרשימה של משרד החינוך ואינו משקף דירוג כלשהו. הסעיפים על כל קבוצה של חומרי לימוד הם מניסיוני ולפי דעתי. הורים שמעוניינים לגבש דיעה משל עצמם טוב יעשו אם יגלשו לאתרים של התוכניות השונות ויעיינו בחומרים שם.

מורים מעולים שבקיאים במתמטיקה של בי"ס יסודי על בורייה ומנוסים בהוראתה לתלמידים יכולים לעבוד מצויין עם כל ספרי הלימוד, גם הגרועים שביניהם. המציאות היא שבשטח רוב המורים נצמדים לספרי הלימוד, לטוב ולרע, ומכאן יש מקום להתייחס לאיכותם.

כיצד יכולים הורים ומורים לדעת מה שווה, מה דומה ומה שונה בין הספרים של ההוצאות השונות? רשימה זו מנסה לספק מידע שיוכל לסייע בקבלת החלטה.

יש מאנשי משרד החינוך שממליצים או שמכפישים חומרי לימוד כאלה ואחרים. חשוב לציין שאין זה מתפקידם ואין זה מסמכותם וכל חומר לימודי שאושר יפה וטוב, לפי התקנות, באותה המידה. מקובל בקרב הפיקוח לדחוף ולקדם את "כשרים  והקשרים" ואת "שבילים" ולדחוק ואפילו לפעמים, להכפיש את שאר האפשרויות. כדי להתרשם מהתופעה ומעוצמתה אפשר וכדאי לדבר עם אנשים מהתחום ועם אנשים מקבוצות הפיתוח של חומרי הלימוד השונים.

עד כמה שידוע לי כל ההוצאות מספקות בחינם השתלמויות מקיפות למורים וליווי במשך השנה הראשונה (וחלקן אף אח"כ). בנוסף כל הוצאות הספרים מספקות מידע נוסף על הספרים שלהם באתר אינטרנט, שבו בדרך כלל יש גם אפשרות לצפות בדוגמאות, לקרוא בספרים באופן מקוון וכן לקבל גישה מלאה לספרי המדריך למורה שנלווים לספרי הלימוד.

המשותף לכל השיטות (מלבד למתמטיקה יסודית) היא גישת החקר ולחלקן גם משותפת הגישה התבניתית. כדי להבין מה זאת אומרת אני ממליץ לקרוא בעיון את הרשימה מבט על על גישות שונות לחינוך מתמטי. כדי להתרשם כיצד תופסים התלמידים וההורים את ספרי הלימוד שבשיטת החקר אני מציע לצפות בסרטון הקצר שמתוך המהדורה של ערוץ 10 מדצמבר 2012, שנלווה לרשימה ניסיתם לעזור לילד שלכם בשיעורי הבית בחשבון ולא הצלחתם? אינכם לבד!!


על גישת החקר והקשר לתוכניות הלימודים תוכלו לקרוא במאמר של פרופסור רון אהרוני שבקישור הזה.

הכנה למיצ"ב

בחלק מהשיטות חומרי הלימוד מתכווננים לבחינות המיצ"ב. לפעמים זה בא על חשבון הוראה מסודרת והדרגתית. חשוב להורים להבין שמיצ"ב בודק את בית הספר ושלימודי המתמטיקה לא נועדו להכנה למיצ"ב. במקרים רבים המורים מלמדים למיצ"ב (זאת אומרת איך לעבור את המיצ"ב) במקום ללמד מתמטיקה. חומרי לימוד שנועדו למיצ"ב הם תגובה לצורך בשוק (אצל המורים). לנו, ההורים אין שום סיבה לשתף פעולה עם זה והאינטרס שלנו הוא הפוך: שילמדו מתמטיקה ולא איך לעבור בחינה מסויימת. כדי להסיר ספק בנוגע לבעייתיות של שימוש בשעות הוראת מתמטיקה בבתי הספר לצורך הכנה לבחינות המיצ"ב אני מביא את עמדתו הנחרצת של משרד החינוך: 
"בתי הספר אינם נדרשים להיערך באופן מיוחד לקראת המיצ"ב, הן הפנימי והן החיצוני, וכל פעולה של היערכות כזו או אחרת נוגדת את מדיניות המשרד"
ספרים מקוונים

משרד החינוך מחייב את כל הוצאות ספרי הלימוד המאושרים לאפשר גישה לגרסאות מקוונות של ספרי הלימוד שלהם. [קישור]. כמה מהוצאות הספרים מאפשרות גישה ללומדות או לאתר אינטרנט שאפשר באמצעותם לקבל תרגול נוסף רב ככל שנדרש (יצירה אוטומטית של תרגילים או כמות רבה מאוד של תרגילים). יחד עם זאת חשוב להבחין האם ועד כמה התרגילים מגוונים והאם הדגש הוא רק על הפתרון האריתמטי או גם על היכולת להמציא בעיות ולפתור אותן ולא רק לפתור את התרגיל, האם התרגילים מחייבים הבנת משמעות פעולות החשבון ועקרונות מתמטיים או פתרון טכני בלבד וכיוצא באלה.

עזרי לימוד

בחלק מהשיטות (גשו לאתרים שלהם כדי להיווכח בעצמכם) מוכרים בנוסף עוד "עזרי לימוד" שאינם ממש נחוצים כדי להבין מתמטיקה אבל משתמשים בהם כחלק בלתי נפרד מההמחשה וגוררים כך את ההורים להוצאה נוספת. אין צורך בעזרי לימוד של חשבון של בית ספר יסודי: כל המחשה ניתנת לביצוע באמצעות חפצים שזמינים בבית, בחצר, בכתה וכו': כמו למשל, קיסמים, אבנים, מקלות, חרוזים, פירות,...

הנה דוגמה להמחשת שימוש בחפצים ביתיים להמחשת מבנה העשרת:



חשבון 10 (הוצאת למדא): [קישור]
  • גישת חקר
  • גישה תבניתית
  • עיסוק בנושאים מסויימים כשהילדים אינם בשלים להבנתם
כשרים והקשרים (הוצאת היחידה לחינוך מתמטי): [קישור]
  • גישת חקר
  • הרושם של ההורים הוא שהילדים מתבלבלים מסדר ההוראה ומהעבודה בספרים
  • חלק מהתרגילים ומההוראות אינו ברור ואינו מוגדר היטב
  • קבוצת הפיתוח מהאוניברסיטה העברית
  • קיימים ספרים גם לחטיבת הביניים
  • בשימוש בבתי"ס רבים
משתלם (הוצאת חניה): [קישור]
  • גישה תבניתית
מתמטיקה יסודית (הוצאת תרגומי איכות): [קישור] [קישור]
  • גישה תיווכית
  • מבוססת על ספרי לימוד מצליחים ברמה עולמית (סינגפור) עם התאמה ושיפורים לפי התרבות בארץ (כמה ספרים לכתה ד' שבתהליכי אישור משרד החינוך נכתבו מחדש לחלוטין)
  • מדורג ומגיע לרמה גבוהה
  • ספרים למורה מפורטים ביותר, ברמה שמאפשרת גם להורים לקרוא בהם, ללמוד מהם כדי ללוות את הלמידה של ילדיהם
  • גרפיקה מיושנת
  • בחלק מספרי המורה יש אי-סנכרון בין מספרי העמודים שמתייחסים לספרי התלמיד ולא ניכר שיש כוונה לתקן זאת על ידי ההוצאה
פשוט חשבון (הוצאת כנרת): [קישור]
  • גישת חקר 
  • גישה תבניתית
שבילים (הוצאת מט"ח): [קישור]
  • הכי מושקעים
  • מגובים במלכ"ר (מט"ח) שניזון מכסף רב שמוזרם ממשרד החינוך
  • גישה תבניתית
  • גישת חקר
  • נועד לעבודה בקבוצות
  • יש אתר משלים עם פעילויות 
  • בשימוש בבתי"ס רבים
השבחה (הוצאת בונוס): [קישור]
  • נועד לעבודה בקבוצות
  • קבוצת הפיתוח מאוניברסיטת בר אילן
  • קיימת סביבה מתוקשבת
סיכום

ספרי הלימוד רבים ויש ביניהם דמיון רב. גישת ההוראה השולטת בספרי הלימוד בבתי הספר היסודיים היא גישת החקר. באופן אישי ומתוך היכרות מעמיקה עם החומר הספרים של "מתמטיקה יסודית" הם ברמה הגבוהה ביותר, השיטתיים ביותר ויחד עם זאת פשוטים ואינם מתחכמים. הם הספרים היחידים בגישה התיווכית.

[שלמה פעיל בעמותה הישראלית לקידום החינוך המתמטי שעומדת מאחורי ספרי "מתמטיקה יסודית"]