שלום
בתחילת המפגש נעסוק בתנאים ההכרחיים לקיום אינטראקציה מתווכת לטובת תהליך למידה.
אני ממליץ מאוד לקרוא את הספרון שבהוצאת האוניברסיטה המשודרת:
ספרו של ראובן פוירשטיין, האדם כישות משתנה, בהוצאת משרד הבטחון (האוניברסיטה המשודרת, 1998).
מה בספר? בספר שוטח המחבר את הרעיון העיקרי של התאוריה של למידה מתוּוכת: האמונה שהאדם הוא ישות משתנה. שאנשים יכולים להשתנות, שיכולות חשיבה יכולים להשתנות, שמשכל יכול להשתנות וכך הלאה. האמצעים לשינוי לפי התאוריה הם אבחון דינאמי, העשרה אינסטרומנטלית ועיצוב סביבות. הספר נגיש, קל לקריאה ומעביר היטב את המסר בבהירות רבה. אני מתקשה למצוא הסברים מדוע מערכת החינוך לא אימצה את האבחון הדינאמי ואת ההעשרה האינסטרומנטלית בתוכניות הלימודים או לכל הפחות בסל התל"נים למיניהם. אני נדהם שאין העשרה אינסטרומנטלית חלק חובה ומרכזי בהכשרת מורים. אני גם נדהם מכך שמעטים מאוד יודעים על התאוריה ומעטים עוד יותר מסוגלים למצוא מסגרת לילדיהם או לעצמם להכשרה שכזאת שלא במסגרות של חינוך מיוחד. התאוריה אינה מדברת רק על סיוע ללקויי למידה, למתקשים, לטעוני טיפוח או לבעלי פיגור ברמה כזאת או אחרת -- היא יפה וטובה לא פחות גם ל-"רגילים" וגם ל-"מצטיינים". חוט השני לאורכו של הספר כולו הוא התיווך. הקריטריונים ההכרחיים לתיווך: משמעות, העברה, כוונה והדדיות. הספר קצרצר ובהיר מאוד לקריאה -- מומלץ ביותר!
הנה קישורים למאמרים שהיו הרקע לתוכן המפגש השני שעסק במשמעויות של חיבור ושל חיסור:
- מאמרה של חני גביש: על חשיבותם של סיפורים חשבוניים
- מקומן של הבעיות החשבוניות בכיתות הראשונות של ביה"ס היסודי
- אחדות או יחידות? מה ההבדל?
- משמעויות של חיבור ודקויות בפעולת החיבור
- סרטון קצר שמדגים הוראה של חיסור של גריעה וחיסור של הפרדה
- סרטון קצר שמדגים הוראה של חיסור של השוואה ושל חיסור של השלמה לשלם
- מאמרה של תלמה גביש: המשמעויות השונות של החיסור ותרומתן לפיתוח החשיבה
- מאמרה של חני גביש: כיצד נסביר לילדים את מושגי היחס "בכמה יותר" ו-"בכמה פחות"?
- כיצד נדע מתי לחבר ומתי לחסר בבעיות מילוליות? -- "בכמה יותר? בכמה פחות? מתי חיבור? מתי חיסור?"
במפגש היו לנו גם שלוש אורחות מהעמותה הישראלית לקידום החינוך המתמטי לכול.
הסדנאות וקבוצות הלמידה של שלמה:
- סדנה לתלמידי ד'-ה': ללמוד לחשוב 1
- סדנת מתמטיקה לתלמידי כיתות ג' בבית חינוך עמל בכפר יונה
- מועדון למתמטיקה ולמדע
- מדעי המחשב עם נייר ועיפרון
- הסטוריה של מתמטיקה ושימושי מתמטיקה של ביה"ס
- סדנה להורים: ללמד ילדים מתמטיקה של חט"ב
- סדנה להורים: ללמד ילדים מתמטיקה של בי"ס יסודי
- סדנה להורים: פיתוח חשיבה מתמטית לילדי הגן.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה