יום רביעי, 5 בדצמבר 2012

מועדון למתמטיקה ולמדע

מועדון למתמטיקה ולמדע בבית הספר עמל בכפר יונה


אנו מציעים לתלמידים שמשתתפים בתוכנית בהתכתבות במדע ולתוכנית בהתכתבות במתמטיקה של מכון דוידסון לחינוך מדעי במכון ויצמן ליווי, הנחייה, הכוונה, השלמת פערים, העמקה בנושאים וניסוח עקרונות שיפים גם מעבר לנושא הצר שבו עוסקים בכל גיליון וגיליון.

ביום שישי, 18 בינואר 2013 התקיים המפגש הראשון.

המפגשים מתקיימים מידי יום ו' בכתה ג'1 בבית ספר עמל בכפר יונה החל משעה 12:45 ועד 14:15.


מחקר במתמטיקה ובמדע ובכלל עבודה מדעית, יש בהם עבודה עצמאית רבה (שמתאפיינת בגליונות התוכנית בהתכתבות) אולם יש בהם גם צורך להפרייה הדדית ולשיח עמיתים. בתוכניות בהתכתבות יש מערכת פורומים וניסיון ליצור מפגש מקוון שבועי, אולם רובם ככולם של התלמידים אינם משתתפים כי זה אינו מספק בשבילם את הצורך להיפגש עם ילדים אחרים שבתוכנית ולא עם דמות סמכותית שבקיאה בנושאים ומסוגלת "לשחרר פקקים" באמצעות השלמת פערי ידע, קישור לידע קיים, קישור לשימושים במציאות, מענה על שאלות וגם העמקה והעשרה מעבר.

התלמידים שישתתפו במסגרת שלנו יוכלו למצוא מענה לשאלות, עבודה בנושאי מדע ומתמטיקה בחברותא בעבודה במליאה או בצוותים קטנים שתהווה השלמה לעבודה העצמית והעצמאית שנגזרת מתוך התוכנית בהתכתבות. 

לאילו גילאים מיועד המועדון?
תלמידים שוחרי מתמטיקה ומדע מכיתות ג' ועד לכיתות ז' מוזמנים להצטרף. הכיתה פועלת בצורה שאינה מאפיינת שיעורים רגילים והשיח המדעי והמתמטי קולח ומעניין לתלמידים הצעירים יותר ולבוגרים יותר כאחד. המגוון בגילאים, בידיעות, ביכולות הניסוח, באופן החשיבה, הופכים את המפגשים למרתקים והילדים יוצאים לא רק עם ידע חדש ותובנות חדשות, אלא גם עם רעיונות ועקרונות שלא הכירו ומפתחים את מיומנויות התקשורת שלהם בשיח מתמטי ומדעי מדוייק וענייני.

מה משך המפגשים?
מדובר במפגשים של 45-90 דקות מידי שבוע שבמסגרתם תהיה עבודה בצוותים על הגליונות (באמצעות נייר ועיפרון, ולא באמצעות מחשבים) מתוך כוונה שהילדים יביעו בפני חבריהם מה ברור להם, ומה אינו ברור להם ויתקיים שיח שבמהלכו יפיקו תועלת גם אלה שמסבירים וגם אלה שזקוקים להסבר. בנוסף המורה שמלווה את הקבוצה ינחה דיונים במליאה בנושאים של הגיליונות הנוכחיים כדי להסביר מושגים ולקשר אותם לידע קיים ולשימושים נוספים במציאות וכדי להעמיק וכדי לענות באופן יסודי ודידקטי על שאלות הילדים.

בדרך כלל, אך לא תמיד, 45 הדקות הראשונות (משעה 12:45 ועד 13:30) תוקדשנה לנושאים במתמטיקה ואילו 45 הדקות הבאות (משעה 13:30 ועד 14:15) תוקדשנה לנושאים במדע.

מהן מטרות המועדון?
  • מפגש לילדים שוחרי מתמטיקה ומדע -- הזדמנות בשביל ילדים להשתייך לקבוצה עם נושאי עניין משותפים ועם מטרות משותפות
  • שהילדים יקבלו ערך לימודי מוסף לתכנים של התוכניות בהתכתבות
  • להדגים וללמד את הילדים כיצד שיח עמיתים ועבודת צוות מקדמת פתרון בעיות במתמטיקה ובמדע ולהראות את התרומה הרבה של הפרייה הדדית במקביל לעבודה העצמאית שנעשית בבית
  • להשלים פערים, לענות על שאלות ולהסיר מכשולים וחסמים בפני ילדים שמביעים עניין במתמטיקה ובמדע אך אינם מסתדרים לבדם עם הגליונות בעבודה עצמית -- הכוונה היא שהמסגרת תאפשר להם להשתלב ולהתקדם עד למצב שבו יחושו שליטה ויכולת להתמודד גם בעצמם ולמצוא את החברותא לפי צרכם
  • קידום העניין והיכולות של הילדים במדע ובמתמטיקה

איך אפשר לקבל פרטים על התוכניות בהתכתבות של מכון דוידסון לחינוך מדעי?

אפשר לצפות בסרטון ולקבל מידע נוסף רב באתר מכון דוידסון לחינוך מדעי בקישור של מתמטיקה בהתכתבות ובקישור של מדע בהתכתבות.


היכן מתקיימות הפגישות של חברי המועדון?
מפגשי המועדון למתמטיקה ולמדע בהתכתבות יתקיימו באחת מכיתות הלימוד בבית הספר היסודי עמל בכפר יונה.

האם רק תלמידי בית הספר עמל יכולים להשתתף?
הרישום פתוח לכל התלמידים בכפר יונה ובסביבה ללא תלות בבית הספר שבו הם לומדים. יחד עם זאת, מתוך אילוצי מקום תינתן עדיפות לתלמידי בית חינוך עמל, כך שתלמידים מבתי ספר אחרים יוכלו להשתתף על בסיס מקום פנוי

כמה עולה ההשתתפות?
ההשתתפות בחינם וההוראה והליווי בהתנדבות מלאה. אין חובה להירשם לתוכניות בהתכתבות של מכון ויצמן, אך זאת מומלצת מאוד.

מי המורה?
שלמה יונה, תושב כפר יונה, נשוי ואב לשלושה ילדים, מפתח אלגוריתמים ומערכות תוכנה ומדען נתונים, לשלמה תואר ראשון בהנדסת מחשבים ותוכנה מהטכניון ותואר שני במדעי המחשב עם תיזה בבלשנות חישובית מאוניברסיטת חיפה. לשלמה תעודת הוראה במתמטיקה ממכללת בית ברל. שלמה מלמד בהתנדבות  בגנים, בתי ספר יסודיים, חטיבות ביניים ותיכונים ומעביר סדנאות להורים כיצד ללמד ילדים מתמטיקה מהגן ועד התיכון. שלמה מלמד בהתנדבות בסדנת המתמטיקה שמתקיימת בבית חינוך עמל מזה מספר שנים מידי יום ו' מייד עם סיום הלימודים.

נו, אז איך נרשמים?

פשוט לוחצים על כפתור ההרשמה, ממלאים את הפרטים הנדרשים בטופס הרישום ומשגרים אותו. עם מילוי מוצלח ומלא של הפרטים תקבלו הודעה שמאשרת את הקליטה.






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה