יום שבת, 10 בספטמבר 2016

התייחסות להוראת החיבור, החיסור והקשר שבין החיבור לחיסור בכיתות א'-ג'

התייחסות להוראת החיבור, החיסור והקשר שבין החיבור לחיסור בכיתות א'-ג'

 
ברשימה הזו אציג מספר משאבים לגבי חיבור, חיסור והקשר שבין חיבור לבין חיסור. אני סבור שמשאבים אלה עשויים לעזור לכן המורות, להבין את הגישה ולקבל רעיונות וגם למצוא מכנה משותף -- ואולי אלה יסייעו להתייחס להדרכה בנושאים הללו שיש לכן במדריכים למורה, שאני שב ומפציר שתקראנה בעיון ושתתייחסנה ברצינות.


לצורך הבנת ההשלכות על המתימטיקה נשווה שתי בעיות בתחום החיבור והחיסור ושתי בעיות בתחום היחסים בין השלם וחלקיו.
בעייה א':
יעל מרוויחה ב – 542 ש"ח יותר מענת. יעל מרוויחה 5621 ש"ח. כמה כסף מרוויחה ענת?
הפיתרון:
יעל היא נקודת המוצא היא מרוויחה 5621 ש"ח.
אם יעל מרוויחה יותר מענת , ענת מרוויחה פחות מיעל, כי משכורתה של יעל משמשת נקודת מוצא. החישוב נעשה ביחס ליעל. היא קובעת את טיב היחס ומכאן שהיא מערכת ההתייחסות.
התרגיל:
5079  =  542  -  5621
שינוי קל בנתוני הבעייה ישַנֶּה את מערכת ההתייחסות:
בעייה ב':
יעל מרוויחה ב – 542 ש"ח יותר מענת. ענת מרוויחה 5621 ש"ח. כמה כסף מרוויחה יעל?
הפיתרון:
בבעייה ב' מערכת ההתייחסות היא ענת, לכן התרגיל המוביל לפיתרון הוא:
6163 = 542 + 5621
בשתי הדוגמאות שלעיל נקודת המוצא הפכה להיות מערכת התייחסות.
השלם וחלקיו
אחת הבעיות הקשות ביותר להבנה היא מציאת השלם על פי חלקו.

המספר 972 יכול לשמש כחלק משלם או כשלם עצמו, תלוי בטיב הנתונים ובמערכות היחסים ביניהם. הפותר חייב לאתר באמצעות נתוני הבעייה  את מערכת ההתייחסות המתאימה. לשם כך  עליו להפעיל חשיבה ממיינת . לאחר הפעלת האופרצייה המנטלית הזאת על הפותר לקבוע את תפקידו של המספר 972 בתוך מערכת ההתייחסות.

·         מדריך למורה כתה א' חלק א עמודים 55-82
·         מדריך למורה כתה א חלק ב עמודים 3-25
·         מדריך למורה כתה א חלק ג עמודים 1-17
·         מדריך למורה כתה ב חלק ראשון עמודים 33-95:   פה במיוחד בעמודים 61 עד 95 ישנה התייחסות פרטנית ליחסים שבין החיבור והחיסור
·         מדריך למורה ב חלק שלישי עמודים 5-81
·         מדריך למורה כתה ג חלק ראשון עמודים 65-143

לסיכום, קיים חומר רב שמתאר, שמסביר ושמדריך הוראת הנושאים של חיבור, חיסור והקשר שבין חיבור לבין חיסור ב-"מתמטיקה יסודית". חשוב לקרוא, ללמוד, להבין – כשמתעוררות שאלות, לא להסס ולפנות אליי.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה