יום שני, 12 בספטמבר 2016

כיצד נבדוק שליפה מהירה של סכומים עד 10?


ברשימה "אז מה באמת צריכים ללמוד על-פה ולשנן במתמטיקה בבית הספר היסודי?" ראינו שאחד משני הנושאים היחידים שנדרשים תלמידים ביסודי לשנן על-פה במתמטיקה הוא סכומים עד 10. כיצד נבדוק שהתלמידים אכן שולטים ומסוגלים לשלוף במהירות את התשובה ואם מתקשים היכן נמצא הקושי?

ממליץ מאד על תרגולים זריזים ומהירים בכתה:

המורה שואלת והתלמידים רושמים בזריזות את התשובה על לוח מחיק (או על טאבלט, לפי המקובל בכתה) ומציגים למורה. כך המורה יכולה בקלות להתרשם כמה בכתה שולטים וגם להתרשם ממהירות הביצוע מבלי להשחית זמן או לשעמם ותוך שמירה על קצב.

הנה דוגמה:
המורה מחזיקה בידה האחת כרטיס ובו מספר טבעי מ-0 ועד 10 -- זה כרטיס הסכום. בידה האחרת כרטיס נוסף ובו מספר טבעי מ-0 ועד 10, זה כרטיס שמייצג את אחד המחוברים. התלמידים ירשמו על הלוח המחיק (או בטאבלט) את תרגיל החיבור המתאים שבו מתקבל הסכום שהוצג באמצעות המחובר שהוצג. המורה מחזיקה כרטיס את המספר 7 ובידה השנייה כרטיס עם המספר 4. התלמידים מציגים: 
4+3=7
 אפשר גם להשמיע תרגיל בקול לתלמידים, או לרשום על הלוח סדרת תרגילים בחיבור ובחיסור עד 10.

הנה כמה דוגמאות למגוון:
  • __ +  2 =  9
  •  3 + __ =  6
  •  2 +  5 = __
  • 10 - __ =  6
  • __ -  8 =  3
  •  6 -  4 = __


וגם במילים:
  • מה ועוד שתיים מסתכם לתשע? 
  • שלוש ועוד מה מסתכם לשש?
  • מה הסכום של שתיים ו-חמש?
  • מה נפחית מעשר כדי לקבל שש?
  • ממה נפחית שמונה ונקבל שלוש?
  • מה ההפרש של שש ו-ארבע?

בבית, נותנים לתלמידים כמה עמודים בהם שילוב של תרגילים כמו אלה שלעיל וכמה סיפורים חשבוניים פשוטים ומבקשים מהם למדוד זמן לפתרון כל עמוד ולרשום, עמוד ביום -- עד שהזמן לפתרון עמוד ללא שגיאות (כן ללמד את התלמידים למצוא שגיאות ולתקן) יורד לדקה או מתחת לדקה.

השילוב של עבודה בשיחה במליאה ובבית עם דפים מאפשר לאבחן את השליפה רמתה והיכן הקשיים.