יום שני, 12 בספטמבר 2016

אז מה באמת צריכים ללמוד על-פה ולשנן במתמטיקה בבית הספר היסודי?

שאלה
האם באמת יש צורך לשנן כל כך הרבה וללמוד על-פה בלימודי המתמטיקה ביסודי?

תשובה: 
האמת היא ש-יש מעט מאוד מה לשנן במתמטיקה של בית-הספר היסודי. 

בכיתה א' יש לשלוט בספירה עולה מ-0 ועד 10 ןבספירה יורדת מ-10 עד ל-0, למוד את לוח החיבור (סכומים של מספרים קטנים מ-10) ובכיתות ב' ו-ג' את לוח הכפל (מכפלות של מספרים קטנים   מ-10) – זה הכל. 

את אלה אמנם משננים, אבל לא יותר מאשר בכל שיטה אחרת. 

זכירת העובדות הבסיסיות של החיבור והכפל חיוניות לחלוטין לחישובים, מקצרות את התהליך ומשכללות אותו. לתהליך האוטומטיזציה תפקיד מרכזי בהפנמה ובשליטה בפעולות החשבון. ילד שאינו צריך להשקיע כוחות נפשיים בפעולות חשבוניות בסיסיות, כי הוא שולט בהן ומבצע אותן אוטומטית, יכול להפנות את הקשב שלו לפעילויות מנטליות גבוהות יותר במתמטיקה.

מתי לשנן? רצוי, אחרי שמבינים?
מה, הרי ניתן לשנן גם ללא הבנה. נכון, אבל מה תועיל לנו זכירת עובדות שאיננו מבינים?

מה יש להבין? לא מעט: 
ספירה עולה עד 10 ויורדת מ-10: התמצאות במרחב, הבחנה בין מנייה לספירה, מושג המספר, משמעות המספר, כתיבת המספר, הכרת שם המספר בעברית וזיהוי המילה הכתובה, המספרים בזכר ובנקבה בעברית. ראו במדריך למורה של כתה א, חלק ראשון.
סכומים עד 10: משמעויות של חיבור, משמעויות של חיסור, הבנת מושג העשרת, קיבוץ ופריטה של עשרת. ראו במדריך למורה של כתה א, חלק ראשון.
אפשר להיעזר גם ברשימה "כיצד נבדוק שליפה מהירה של סכומים עד 10?"
לוח הכפל: בנוסף, לנושאים הקודמים גם, משמעויות הכפל, פעולת הכפל. ראו במדריך למורה של כתה א, חלק שלישי.
אפשר להיעזר גם ברשימה "מבצע שבוע הכפל -- שליטה בלוח הכפל".

מומלץ מאד להיעזר במדריכים למורה המתאימים.