יום שישי, 23 בספטמבר 2016

חינוך מתמטי
מתמטיקה מי צריך את זה בכלל?

חני גביש

אנשים רבים נואשו מן המתמטיקה בעודם צעירים לימיםשנים רבות הם נושאים תחושה של חרדה ומיאוס שנצרבו בתודעתםכישלונות מביכים ותחושת אין-אונים מניבים משפטים כנועים כמו: "אפשר להסתדר גם בלי מתמטיקה", "מי צריך את זה בכלל", "לא כולם נועדו להיות מתמטיקאים", "מתמטיקה זה לא בשבילי".

עבור רבים מידיהשער לעולם המדהים של המדעים נחסם בכיתה ב', גאו ד'. מדעניםובהם מקבלי פרס נובל מביעים שוב ושוב דאגה כבדה ואמיתית לעתיד ההתפתחות המדעית של ישראלאפשר לסמוך על חוות דעתםהם הרי פוגשים את הצעיריםתוצרי מערכת החינוך שנעלה בפניהם שערים רבים מידי.
שער נעול למדעים אינו גזרת גורלאלא שרשרת של שגיאות שהגיעה השעה לתקן אותן ולהותיר שערים פתוחים בפני כל תלמיד שיבחר לפסוע בהם.

אפשר ללמוד מתמטיקה מתוך חדווה וסקרנותאפשר לחוות את עולם המספריםהשזור כל כך בחיינומתוך הבנה אמיתית ותחושת שליטהכןאפשר גם להצליחאנוחברי "העמותה הישראלית לקידום החינוך המתמטי לכל", רואים שזה אפשרימזה שנים אנו מנחים מורים בשיטת "מתמטיקה יסודית" (על פי שיטת סינגפורופוגשים ילדים האוהבים ללמוד מתמטיקה ומביעים תרעומת כאשר הם נאלצים לוותר על שיעורים בשל פעילות אחרתאנו רואים ילדים צעירים מבינים חוקים מתמטייםעורכים דיונים בכיתה על דרכי פתרון שונות ומשתמשים בשפה מתמטית תקניתילדים מתקשים אינם נגררים מאחור וילדים מוכשרים מאותגרים בסוגיות נוספות .

כאשר מלמדים את הכללים והחוקים המתמטיים הנכוניםכאשר מכבדים את הידע האוניברסלי ומשתמשים בוכאשר מתעמקים במשמעויות ובדקויות – מתרחש הפלא המשולשהבנה מתמטיתשליטההצלחה.

מתמטיקה היא הרבה יותר מ – פעולות החשבוןמספרים שלמים ומעורביםשברים פשוטיםחזקותמספרים חיוביים ושלילייםמתמטיקה היא הרבה מעבר למשוואות ונעלמיםגרפיםגיאומטריה והנדסת המרחב ועודמתמטיקה היא חלק מן האופן שבו אנחנו מתבוננים ומייצגים את המציאות והיקום בו אנו חייםהוראת מתמטיקה מחייבת את המורה לגישה טרנסצנדנטית שמהותהחינוך מתמטיב "מתמטיקה יסודיתשזורות תורותיהם של פיאז'הויגוצקיפוירשטיין ואחרים והיא מביאה לידי ביטוי חינוך מתמטי במיטבו.

עקרונות החינוך במתמטיקה יסודית



סדרארגון והתמצאות במרחב

הוראה נכונה של מתמטיקה מבוססת על סדר ומחנכת לסדרסדר מתייחס לא רק למיקום של מרכיב בודד אלא גם למערכת היחסים בינו לבין מרכיבים אחריםכאשר נפקד מקומו של הסדר מתהליך ההוראה,החשיבההפתרון ורישום התשובה – יעילותו של הלומד נפגמתשכן איסדר מעכב את הבנת הבעיהומספק קרקע פורייה לשגיאות וטעויות.
הסדר שבו מופיעות הספרות במספר קובע את משמעותןהאלגוריתם הנפוץ והיעיל של פעולות החשבון מתבצע בסדר מסוים וקבועלמשל – הפעולה החשבונית בתרגילי חיבורחיסור וכפל במאונך מתחילה מימין לשמאללעומת זאתהפעולה החשבונית בתרגילי חילוק ארוך מתחילה משמאל לימין.
מתמטיקה דורשת סדר והתמצאות במרחבהמתאם בין קשיים בהתארגנות והתמצאות במרחב לבין כשלון במתמטיקה הוא גבוה ביותרלפיכךחינוך מתמטי נכון תורם לסדרארגוןמודעות למרחב והתמצאות בובלעדיהם חשיבה מתמטית תקינה אינה אפשריתילד שאינו מבחין בין ימינו לבין שמאלו אינו מסוגל לבצע פעולות חשבוניות על פי הכיוון הנדרש ואינו מסוגל להבחין במשמעויות השונות הנגזרות מן הסדרהתמצאות במרחב חיונית לא רק במתמטיקה אלא אף לתהליכי חשיבה שאינם מתמטייםלמשלקריאת מפהניווטגיאוגרפיה ותקשורת בכל תחומי החיים.


חוקים אוניברסליים ומשמעת עצמית


בניגוד לתחומים רביםבמתמטיקה יש גבולות ברוריםהילד לומד לפעול בגבולות מוגדרים ומוסכמיםהחינוך המתמטי חושף בפני הילד את החוקים האוניברסליים שעל פיהם ובעזרתם נפתרים תרגילים ובעיותלמשלהסימנים בהם אנחנו משתמשים לבטא מספרים הם אחידים ומחייביםכתיבת הספרות נעשית תמיד משמאל לימיןפעולת כפל/חילוק תמיד קודמת לפעולת חיבור/חיסורהמספרים מאורגנים במבנה עשרוני ועוד ועוד.
החוקים המתמטיים מבוססים על היגיוןהכללים המתמטיים נקבעו בהסכמה.
חינוך מתמטי מתחיל בכללי סדר ומשמעתהמורה מקנה את החוקים והכלליםמבהיר את ההגיון שבבסיסם ומלמד להשתמש בהםכאשר הסדר והכללים מופנמים נוצרת משמעת עצמית שמהותה שימוש ספונטני ורצוני בכללים ובחוקים שנלמדוכאשר ילד חייב לקבל על עצמו חוקים אוניברסליים הוא מביע בכך את השתייכותו לתרבות שבה הוא חי.

אחריות לתוצאה וביקורת עצמית

הוראה נכונה של מתמטיקה מחנכת לאחריות אישית לתוצאההאחריות באה לידי ביטוי בהכרה שיש תשובה נכונה ויש תשובה שגויהאחריותו של הלומד היא ליצור את התשובה ולוודא את נכונותה בתהליך של ביקורת עצמיתככל שהלומד מתפתח ומפנים את החוקים האוניברסלייםהאחריות המוטלת עליו מתבטאת גם בבקרה עצמית.
חינוך מתמטי מבהיר שלא כל תשובה מתקבלתלא כל דרך מותרתלא הכל יעיל ומי ששגה נדרש לתקןאחריות לתוצאה אומרת שהאדם נדרש להכיר בטעותשעה שהיא מתרחשתבמתמטיקהלעיתים יש יותר מדרך אחת להגיע לתוצאה נכונהיש עדיפות ברורה לפתרון חסכוני או מבריקיש לשקול את הדרכים ולדעת לבחור דרך נכונה שהיא גם יעילה.


פיתוח מודעות לתהליכי החשיבהמטה-קוגניציה
חינוך מתמטי אמור לטפח חשיבה ולעודד את הלומד להיות ער ומודע לתהליכי החשיבה שלו עצמומודעות זו מתפתחת כאשר מורה מבקש מן התלמיד להסביר מה היו השיקולים שהנחו אותו בדרך לפתרוןאט אט מופנמת הדרישה החיצונית והופכת להיות הליך ספונטני אותו מפעיל הלומדהמודעות לתהליכי החשיבה היא חלק מן הבקרה והאחריות המתפתחות בלומדהמודעות לתהליך החשיבה מתייחסת הן לתוצר (נכונות התשובהוהן לתהליך (הדרך).


ייצוג המשמעות הכמותית של המציאות

אנו שואפים שעולם המספרים יהיה חלק בלתי נפרד מתפיסת המציאות של הילדיםאנחנו רוצים להסב את תשומת ליבם שהעולם בו הם חיים מזמן מידי יוםמצבים שבהם נדרשת הבנה מתמטיתכדי שיוכלו לשלוטלהבין ולהסתדר בעולםעליהם להכיר מה החוקיות של עולם המספריםחינוך מתמטי חושף את החוקים ומעניק למספרים את משמעותםבהיותם חלק מן המציאות מייצגים המספריםבראש וראשונהכמות. (למשל: 2 עפרונות, 3 ילדיםבית אחד, 50 שקלים, 10 דקות, 12 מטרים, 8.2 ליטר, 215 דונם ועוד ועוד). כמות זו באה לידי ביטוי בכל מערכות החיים שבהן נדרשת מדידההמשמעות הכמותית היא סוג של ארגון המציאות וחינוך מתמטי הולם בונה את אחד הייצוגים החשובים של המציאותהייצוג הכמותי.
טיבעם הממשיוהמוחשי של תהליכי החשיבה של ילדים אמור להכתיב את מסלול התקדמות הלימוד המתמטי מן המוחשי אל המופשטאחרי שנבנה הייצוג הכמותי של המציאותירחיב החינוך המתמטי את ייצוג המספרים למשמעויות מופשטות יותר ויותרלמשל נוסחאות.

יצירתיות וגיוון

חינוך מתמטי טוב צריך להיות מעוגןכאמורבתוך עולם המציאותמחדנדרש הלומד להפנים חוקים אוניברסלייםליצור תשובה נכונה שיש לה משמעות ומאידך הוא מצופה למצוא דרכים שונות שבהן הוא יכול ליישם את החוקים כדי לתת מענה לבעיות חדשותהיצירתיות נדרשת שעה שבעיות חדשותלא מוכרותצצות ותובעות פתרוןכדי ליצור פתרונות יצירתיים יש לשלוט היטב ביסודות הקיימיםכל יצירתיות היא צירוף חדש של יסודות (חוקיםעקרונותידעקיימיםבבחינת יצירת "ישמ"ישולא "ישמ"אין". מתמטיקאי מוכשר עשוי להגדיר ולנסח קשרים בין תופעות שאיש טרם זיהה לפניו על בסיס חוקיות שבה הוא שולטמבחינה זאתמתמטיקה פתוחה ליצירתיות וחדשנות ככל תחום אחר שעולה על דעתנו.

מיומנות ושליטה באמצעות תרגול

שליטה משמעה יכולת להפיק במהירות תשובה נכונהשילוב של דיוק ומקצבאין די בהבנת החומר הנלמד אלא יש צורך בשליטה בוהשליטה נרכשת באמצעות תרגול יומיומי הכולל פתרון תרגילים/בעיות בע"פ ובכתבבתהליך רכישת השליטה מופנמות אסטרטגיות ותהליכי החשיבה מתייעליםכתוצאה מכךפוחתת כמות השגיאות ועולה רמת המיומנותהשליטה סוללת את הדרךלהתקדמות נוספתהיא מפנה משאבי קשב ועיבוד לתחומי לימוד מורכבים ומסובכים יותרתלמיד שלא הגיע לשליטה בחומר לימוד נוכחימתקשה מאוד להתמודד עם חומר לימוד מורכב יותר כי הקשב שלו מופנה לחישובים ברמה הבסיסיתכל למידה מתבססת על ידע שנרכש וכשרוצים להתקדם לא ניתן לחזור שוב ושוב אל ההתחלה.

השגת שליטה באמצעות תרגול שיטתי נחוצה לכל התלמידיםמתקשים ושאינם מתקשיםבעלי תפיסה רגילה ומחונניםצמצום תרגול פוגע גם בתלמידים מוכשרים ומחבל במימוש הפוטנציאל שלהםהשליטה מקנה בטחוןילד שלא מגיע לשליטה פותר בעיה באיטיות רבהאיטיות רבה מבזבזת משאבים (זמןקשבומעידה על העדר אסטרטגיה יעילהנוסף על כך היא חושפת את הילד לטעויות רבות.




דיוק שפתי
שפה היא אמצעי לארגון העולם באמצעות סמלים המשמשים לייצוג עצמיםמצבים ותופעותמתמטיקה היא שפהחינוך מתמטי נכון מבוסס על מושגים מתמטיים אוניברסליים ודיוק שפתי (מחוברים וסכוםכופלנכפל ומכפלהמחולקמחלק ומנהאחדותעשרותמאותאלפים…חילוק לחלקיםחילוק להכלהשבר פשוטשבר מעורב ועוד ועוד). בכל תחום ידעלימוד ומחקר אנחנו מוצאים קשר הדוק בין שפה לבין חשיבהשפה מתמטית מדויקת ועשירה חיונית לפיתוח חשיבה מתמטית ברמה גבוהההבנה ותקשורת בהירההעושר השפתי מספק כלים להבחין בתופעות ולהבחין בין תופעותהוא סולל את הדרך לרמות גבוהות של הפשטה.


התמודדות עם אתגרים

חינוך מתמטי נכוןמציב בפני התלמידים אתגרים ואינו מוותר על משימות המעוררות קושי או מצריכות השקעת מאמץ בדרך להפנמתןחינוך מתמטי מחפש דרכים חדשות ללמד תכנים שאינם מובנים כהלכהפורם את הקשיים ואינו עוקף או נמלט מפניהםבחינוך מתמטי נכון הקושי אינו אמור לעורר אמוציות שליליות כמו חרדהבאמצעות תיווך ניתן להפוך קושי לאתגר אינטלקטואלי שבו שותפים המורה והתלמידהקושי יוצר הזדמנות לגיוס משאבים כמוידעניסיוןיצירתיות ושיתוף פעולה המכוונים להשגת הבנה ושליטה ברמה גבוהה יותרכל קושי שמצא את פתרונו בונה יכולת טובה יותרחינוך להתמודדות עם אתגרים יוצר חווית מסוגלות וגישה אופטימית הנובעת מן ההתמודדות ותחושת השליטהאורך רוח ונחישות הם מפתח להצלחה בכל תחום בחיים.



סיכום
עקרונות החינוך המתמטי שנמנו לעילסדר ארגון והתמצאות במרחבחוקים אוניברסליים ומשמעת עצמיתאחריות לתוצאה וביקורת עצמיתפיתוח מודעות לתהליכי החשיבהמטה-קוגניציהייצוג המשמעות הכמותית של המציאותיצירתיות וגיווןמיומנות ושליטה באמצעות תרגולדיוק שפתי והתמודדות עם אתגרים – תקפים בתחומים שונים בחיינוהחינוך המתמטי שבו מאמינים אנשי "העמותה הישראלית לקידום החינוך המתמטי לכל", משולב בשגרת החיים של כל אדם ומבוסס על עקרונות שיש בהם לטפח ולשפר את אורחות חייה של כל קהילה אנושית .



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה