יום שבת, 16 בפברואר 2013

סיכום מפגש מספר 4 במועדון המתמטיקה והמדע

אני נהנה מאוד מהתלמידים שמגיעים למפגשי המועדון בעיניים נוצצות ושיושבים חדים ועירניים בשיעור. זה תענוג אדיר בשבילי וזכות גדולה ללמד תלמידים שכאלה.

בחלק המתמטיקה דיברנו על כמה מושגים ואישים חשובים מההסטוריה של המתמטיקה
  • אסטרטגיות לדעת לכמה אורחים שהגיעו יש לארוח את הכלים לשולחן שאליהם הם מסבים:
    • 1. למנות כמה אורחים הגיעו
    • 2 .למנות כמה מושבים פנויים יש ואת הכמות הזאת לחסר ממספר המקומות שבמסעדה
    • 3. לא לנסות בכלל לדעת, אלא לערוך את הכלים לכל אורח שמסב לשולחן עד אשר אין אורח שמסב לשולחן ואין לו כלים ערוכים לפניו
  • התאמה חד-חד ערכית (נקראת גם התאמה 1:1 או התאמה אחד לאחד) -- נתתי דוגמאות עם אצבעות, עם הכבשים... זכרו שהכח הגדול של כלי העבודה הזה הוא היכולת להראות כשמשווים בין שתי קבוצות, באיזו קבוצה יותר איברים (או האם מספר הפריטים שבקבוצה אחד שווה למספר הפריטים שבקבוצה השנייה) מבלי למנות את הפריטים באף אחת משתי הקבוצות. 
  • גוטלוב פרגה  (הרעיון להשתמש בהתאמה חד חד ערכית להגדרת מושגים במתמטיקה ואפילו את המספרים)
  • גיאורג קנטור (על הסוגים השונים של אינסוף והרעיון להשתמש בהתאמה חד חד ערכית כדי למיין לסוגים שונים של אינסוף ועל הסימון אלף-אפס)
  • ניסחנו כמה עקרונות חשובים בכתה -- משימה: כתבו לי בחזרה את העקרונות שרשמתם ולכל עקרון תנו דוגמה אחת ממתמטיקה ודוגמה אחת מהחיים (לא במתמטיקה).
אני חוזר ומבקש מכם לקרוא את הגליונות ולנסות בעצמכם להתמודד עם המטלות, הבעיות והתרגילים.

בחלק של המדע, דיברנו על ההבדל שבין חום לבין טמפרטורה. חזרו על החומרים בנושא ששלחתי בסיכום של השבוע שעבר.
אני מבקש שתתקדמו בגליון, תערכו את הניסויים. נעסוק בשני נושאים במפגש הבא:
1. האוקיינוסים שעל פני כדה"א. מהו אוקיינוס? מהם האוקיינוסים השונים שעל פני כדה"א? כיצד נמצא כל אחד מהאוקיינוסים?
2. נתחיל לדבר על תכונות מיוחדות של מים ועל תוצאות הניסויים עם הקרח, עם הקרח והשמן, עם הקרח והמלח, עם הקרח והסוכר.

אני מתלבט האם לקיים שיעור ביום שישי הקרוב, שהוא יום שבו יש חגיגות ותחפושות בבתי הספר. אשמח מאוד לקיים שיעור כרגיל (אלא שכולנו נהיה מחופשים להנאתנו) ואולי להפתיע עם שיעור בנושא תחפושות ופורים (הגרלות) במתמטיקה ובמדעים. אנא, שלחו אליי בחזרה האם אתם מתכוונים להגיע לשיעור אם יתקיים ביום שישי, 22 בפברואר. אודיע במהלך השבוע, לפי התגובות על ההחלטה. הנחת היסוד היא שהשיעור מתקיים כרגיל, אלא אם אודיע אחרת.

שבוע טוב.

המורה,
שלמה יונה