יום שני, 29 באפריל 2013

גאונות אובססיבית


גאונות אובססיבית: העולם המדעי והאישי של מארי קירי

קראתי את ספר של ברברה גולדסמית על אודות מארי קירי. הספר הזה מתרכז פחות בפיזיקה ובכימיה, אע"פ שגיבורת הספר, הביוגרפיה, זכתה הן בפרס נובל בפיזיקה (ביחד עם בעלה פייר קירי ועם אנרי בקרל) והן בפרס נובל בכימיה בתקופה שבה היה מאוד לא מקובל שנשים תעסוקנה במדעים. מעניין לגלות שגם בתה, אירן, של מארי קירי זכתה בפרס נובל. הן מארי קירי, פייר והן הבת אירן מתו כתוצאה ממחלות ומסיבוכים בשל חשיפה רבה לקרינה רדיואקטיבית. פייר קירי נהרג כשנדרס ע"י סוס ברחוב בפאריס.

מארי קירי, אף כי מזוהה כצרפתייה, נולדה בפולין כמריה סקלודובסקה. למעשה, את היסוד הרדיואקטיבי פולוניום קראה על שם מולדתה, פולין.

הספר מלמד על התקופה, על האישים הידועים במדע, על הפוליטיקה ועל היחס הבעייתי והרע לנשים שהעזו לעסוק במדע ולהוביל.

הביוגרפיה מעניינת.

מהכריכה האחורית:
"מאדאם קירי הייתה האלילה שלי," כותבת ברברה גולדסמית בהקדמה לספר. ואכן, מארי קירי חקוקה בלב רבים כדמות מיתולוגית-רומנטית, מעין 
ז'אן ד'ארק מדעית ולוחמת "פמיניסטית" אמיצה, שנים רבות לפני שהמושג "פמיניזם" עלה לכותרות. דיוקנה התנוסס על שטרות כסף, על מטבעות ובולים וקורות חייה שימשו נושא לעלילתם המרתקת של סרטים וספרים. אנשים סגדו לה, ונשים ראו בה את התגשמות כל חלומותיהן.
ואולם, מאחורי התדמית והילת הזוהר הייתה דמות אמיתית: אישה, אם, רעיה ומדענית דגולה. באישה הזאת, בעולם המדעי והאישי של מארי קירי, עוסק הספר הנפלא הזה.
גאונות אובססיבית הוא ביוגרפיה מרתקת שמפליאה לשלב בין קורות חייה הסוערים לתגליותיה המדעיות הגדולות של אישה ומדענית פורצת דרך.
מארי קירי הייתה האישה הראשונה שקיבלה בסורבון תואר ראשון בפיזיקה. היא הייתה האישה הראשונה שנבחרה לאקדמיה הצרפתית לרפואה. היא הייתה האישה הראשונה שזכתה בפרס נובל, ולא פעם אחת, אלא פעמיים: בפיזיקה, על חלקה בגילוי הרדיואקטיביות, ובכימיה, על בידוד היסודות רדיום ופולוניום.
יחד עם זאת, מארי קירי הייתה אישה רגישה מאוד ולעתים קרובות מיוסרת. היא הייתה נשואה באושר לפייר, ולאחר שנפטר הייתה לה פרשיית אהבה שעוררה סערה גדולה, והיא גידלה את שתי בנותיה כמעט לבדה לחיים של שאפתנות ועצמאות. "אדם אינו צריך לפחוד משום דבר, הוא צריך רק להבין," אמרה מארי קירי.
"ספר מצוין! תמונת דיוקן מדעית ואישית, חריפה, צלולה, נוגעת לשכל וללב." (ניו-יורק טיימס)
"ברברה גולדסמית הצליחה לשרטט תמונה יוצאת דופן, מרגשת ומעוררת הזדהות עם גיבורה-אישה מדענית." (טימוטי פריס, מחבר מילדות לבגרות בשביל החלב)
"שתי סגולות מאפיינות מדענים גדולים: תשוקה אובססיבית וסקרנות בלתי נדלית. 
מארי קירי ניחנה בשתיהן, ובשפע." תומס פאוורס.
את ההקדמה לספר ואת הפרק הראשון אפשר לקרוא באתר טקסט.

מומלץ להאזין לפרק של עושים הסטוריה של רן לוי על אודות הרדיואקטיביות, גילוייה ועל אודות האנשים שעסקו בכך: פרק 126: האיש האטומי על רדיואקטיביות ומחלת קרינה.

לקוראים באנגלית הנה עוד כמה ביוגרפיות מעניינות ומפתיעות על מארי קירי:
מעניין מאוד היה ללמוד את היחסים ואת היריבות בין בני הזוג קירי לבין ארנסט רתרפורד. זה היה חידוש בשבילי. גם אוסף התגליות והחידושים של פייר קירי היו חידוש בשבילי, למשל שגילה ותיאר את הפייזואלקטריות
ספר מעניין.





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה