tag:blogger.com,1999:blog-1998698392022621273.post2608575542879796052..comments2024-01-09T14:18:47.810+02:00Comments on מר חשבון: אל"ף בי"ת של אחת ושתיים: איך מצאתי את עצמי נפגש עם שר החינוך ועל מה דיברנוAnonymoushttp://www.blogger.com/profile/11925944391713317942noreply@blogger.comBlogger1125tag:blogger.com,1999:blog-1998698392022621273.post-6722138360373017422013-04-29T08:25:14.802+03:002013-04-29T08:25:14.802+03:00היי שלומי,
קראתי את מה שכתבת לשר החינוך. למדתי המו...היי שלומי,<br />קראתי את מה שכתבת לשר החינוך. למדתי המון על הבעיות ונזכרתי בחוויות דומות שחוויתי בעצמי. הפתרונות נראים לי קשים לביצוע בעיקר בגלל שהמשמעות היא לקיחת כוח מהפקולטה לחינוך באקדמיה ובוגריה במשרד החינוך. אני מסכים שבהם נמצא הרבה משורש כל הרע אבל אני לא רואה איך מביאים לשינויים אלו במוסדות חזקים כמו עובדי מדינה ואקדמיה. <br />עלו לי כמה מחשבות בעקבות מה שכתבת. <br />התחלת את הטיעונים בסיפור על הורים שלא מודעים ואם הם היו עושים רישום הבעיה היית מתבהרת מיד. <br />נראה לי שזה בדיוק הפתרון: <br />1. הוספת בקרה של ההורים על מיצוי נפח השעות לו הילדים זכאים.<br />2. אתר עם שאלות שבועיות פשוטות עליהם הילדים אמורים להיות מסוגלים לענות לפי תכנית הלימודים. בדרך זאת יהיה אפשר לצמצם את מספר המבחנים הפנימיים ולטפל בחרדת בחינות שכן באחריות ההורים לשאול את ילדיהם בכל סוף שבוע את השאלות הללו. ברגע שאפילו מעט מההורים עם האצבע על הדופק הם יוכלו להפעיל לחץ על בית הספר ולהראות שיש בעיות כמו כיתה שלמה שמאחורה בחומר. <br />את המוטיבציה להצליח בשאלות הביתיות הללו מקבלים משתי סיבות: האחת היות שהילד רוצה שההורה יהיה גאה בו והשנייה היות שהורה שמרגיש שילדו מאחורה בחומר יוכל לבקש בחינה בכיתה בנושא עליו הילד לא הצליח לענות ולקבל חזרה את מקומו ביחס לממוצע. <br />דבר זה יפעיל לחץ חברתי על התלמידים להצליח לענות להורים ולדעת את החומר כי מספיק שאחוז מסוים של הורים פונים וכל הילדים "יקבלו" בוחן ואפילו מי שיודע את החומר יכעס. <br />הוואי חברתי כזה יכול לבסס סביבת לימודים בריאה להצלחה בה הלימוד העיקרי הוא מול החברותא והספר ולא מפי המבוגר. <br />מלבד הנושא הזה, אני תוהה אם אתה יודע מדוע כלכלה היא לא מקצוע בסיסי. תלמיד שמבין בכלכלה הופך לילד בו הבזבזנות לא שולטת, לבוגר מתפקד הרבה יותר, לאזרח אקטיבי וביקורתי ויתכן גם שהמוטיבציה שלו להצלחה וחיסכון הרבה יותר גדולים. <br />שיעור מתמטיקה מנותק מרוב המקצועות מלבד פיסיקה אותה הרוב לא לומדים. <br />לדעתי, לימודי המתמטיקה ירוויחו רבות משיעור מקביל אותו ניתן ליישם בחיי היום יום והמתבסס על החומר האחרון שנלמד בשיעור המקביל. <br />בוגר חמש יחידות מתמטיקה יוכל ללמוד נושאים מתקדמים בכלכלה בעוד שתלמיד שלוש יחידות מתמטיקה יוכל לתרגל נושאים בסיסיים יותר בכלכלה. <br />לסיום, במקום צורת הלימוד הנוכחית בה מתחילים מהידע ומיישמים אותו על תרגילים תיאורטיים הייתי דווקא מתחיל מהמוטיבציה כמו בשוק העבודה בו יש דרישה לממש מוצר ובהתחלה לא תמיד יש את הידע הנדרש כך שחלק מהתהליך הוא הלימוד. <br />המוטיבציה במקרה הזה היא מקצוע הכלכלה ועל מנת לענות על הדרישה שם חוזרים ולומדים שיעור במתמטיקה וחוזר חלילה. <br />בקיצור: חלוקת הכיתה לקבוצות מתחרות על נושא כלכלי הדורש ידע מתמטי חדש -> הפנית התלמידים למקורות מידע מתאימים אך לא מלאים -> לימוד הכלים המתמטיים הדרושים -> בדיקה של ההורים האם הכיתה עומדת בקצב ובדיקה מה הסיבה לאיחור ודרישה למבחן אם יש חשש לבעיה -> חזור להתחלה עם חלוקה חדשה של הכיתה. בסוף כל חודש השוואה בין האסטרטגיות של הקבוצות המנצחות והמפסידות כדי להפנים את השיעור הכי חשוב והוא עבודת צוות נכונה. <br />בסוף כל חצי שנה ביקור של הורים או מתנדבים לדיון פתוח המשווה בין המסקנות אליהם הגיעו התלמידים לעומת דרך המימוש במקומות עבודה שונים. <br />בסוף השנה עבודת חקר דמויית שורשים אשר מעודדת את הילד לשאול את ההורה איך הוא מנהל את כלכלת הבית כך שיש פה גם העצמה של התלמיד בתוך המשפחה ואף שיפור תפקוד המשפחה. <br />בניגוד לחילוק ארוך, טבלאות לוגריתמיות ושאר טכניקות אותן אפשר לשכוח בעולם המודרני, את הידע הכלכלי המחובר לחיי המשפחה לא שוכחים כמו גם את היכולת ללימוד עצמי בתוך צוות מתחרה ומלא מוטיבציה. <br />הזיכרון של החומר לאורך שנים מאוד חשוב שכן, לדעתי, הבחינה האמתית של כל ידע בבית הספר הוא האם אנו ממשיכים לזכור אותו שנה שנתיים אחרי. <br />לימוד רגע לפני בחינה ללא שינה הולך לאיבוד ולכן, לדעתי, הוא בזבוז זמן ברובו. <br />שיטה דומה ניתן ליישם במקצועות כמו היסטוריה, אזרחות, הבעה, לשון וספרות ואפילו, אם יורשה לי לחלום, בשילוב בין פיסיקה, אלקטרוניקה, רובוטיקה ומחשבים. <br />מה אכפת לנו אם תכנית כזו לא תתחרה במבחנים בין לאומיים הבוחנים טכניקות אם הבוגרים שלנו ימשיכו להיות המובילים בתעשייה? <br />תודה הפוסט המחכים,<br />בכבוד רב,<br />דרור.Anonymousnoreply@blogger.com